Page 21 - Demo
P. 21


                                    Kouwe Drukte 21rant en daarom op zoek zijn gegaan naar een club of iemand die hem wilde helpen bij de organisatie van de tocht. Ik denk dat hij die gevonden heeft in H.S.C. Hollandia. Waarom het in plaats van een tienplaatsentocht een vijfplaatsen schaatsentocht wordt, laat zich moeilijk raden, maar misschien is de betrekkelijk korte voorbereidingstijd daar debet aan. Hoe ik ook zoek, maar van de H.S.C. Hollandia vind ik geen gegevens. Op 6 februari wordt er in het Nieuws van de Dag een advertentie geplaatst voor de tocht zaterdag 10 februari niet afgebeeld en twee dagen later voor de tocht van zondag 11 februari. afb. 3Restaurant %u2018t KalfjeInschrijving en vertrek is bij Restaurant Halfweg %u2019t Kalfje, niet te verwarren met restaurant %u2018t Kalfje. Dit zijn twee verschillende restaurants; %u2019t Kalfje ook wel Klein Kalfje genoemd ligt ongeveer twee kilometer verder op de Amsteldijk, richting Uithoorn op de hoek Kalfjeslaan. Ook restaurant %u2019t Kalfje heeft zijn sporen verdiend in het schaatsen. Het staat zelfs nadrukkelijk aangegeven op de IJskaart van Amsterdam en Omgeving uit 1910 en er werden wedstrijden gehouden op de Amstel.De vijfplaatsen schaatsentocht(en)Voor de tocht op 10 februari hebben zich in Restaurant Halfweg %u2019t Kalfje afb. 4 negentig personen aangemeld, maar op de dag zelf gaan er tachtig van start, waarschijnlijk omdat lichte dooi zijn intrede heeft gedaan. De tocht staat onder leiding van de sportman Willy Sutherland en ook de sportman Sloet tot Everlo behoort, volgens het verslag, tot de deelnemers. In Abcoude wordt een twintigtal minuten vertoefd, misschien om te hergroeperen of staat er halverwege de tocht een Koek en Zopie? De eersten arriveren om half vijf in Nieuwersluis en voor een aantal deelneemsters zijn er onderscheidingsdiploma%u2019s. Van de eerdergenoemde sportlui heb ik niets kunnen terugvinden. Dit is wel het geval met de sportlui van de tocht van de volgende dag. De naam van Konz uit Amsterdam wordt genoemd. Iemand met in ieder geval dezelfde naam is rond 1910 een bekend wielrenner. Hetzelfde geldt voor Rooseboom, in de Elfstedentocht van 1909 wordt T. Rooseboom uit Amsterdam 3ein de eerste Elfstedentocht. Hoeveel mensen er op 11 februari deelnemen verhaalt het verslag niet, maar wel dat men over de eerste helft van de tocht bijna een half uur langer bezig is. Het ijs is nat en hoewel de temperatuur nog dagenlang %u2019s nachts onder nul zakt, komt de temperatuur overdag ruim boven nul. Na aankomst in Nieuwersluis besluiten de toeristen, net als de deelnemers van de vorige dag, dat het genoeg is. De meesten zullen waarschijnlijk met de boemel weer terugkeren naar Amsterdam. Een achttal met naam genoemde rijders besluiten echter ook, zoals bij vertrek vastgesteld, de terugtocht per schaats af te leggen. En hoewel duidelijk stond aangegeven Geen Wedstrijdwordt toch melding gemaakt van de volgorde van aankomst, nadat er om was gesprint. Even na half zes meldt de eerste rijder zich daar. Het vertrek was volgens de advertentie vastgesteld 
                                
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25