Page 23 - Demo
P. 23
Kouwe Drukte 23Of er ook tochten zijn gereden via de Vecht naar Weesp en vandaar via de Gaasp en de Weespertrekvaart naar Amsterdam is mij niet bekend. Ook niet of er tochten zijn geweest die via Het Gein en de Weespertrekvaart tussen Abcoude en de hoofdstad gingen. In de redactionele stukken uit de krant wordt Hotel %u201cDe Kampioen%u201d helaas niet genoemd, dus 100% zekerheid is er niet voor de betrokkenheid van het hotel. Het kan zijn dat de eigenaar van %u201cDe Kampioen%u201d en die van Halfweg %u2019t Kalfje er brood in zagen en met elkaar contact hebben gehad. Opvallend is dat veel tochten in 1917 een getal in hun naam hadden: Elfstedentocht, 20-plaatsentocht, 15-dorpentocht, vijfplaatsentochten tweestedentocht. Matthy van KlaverenBronnen:Acht eeuwen schaatsen in en om Amsterdam - Niko Mulder en Jos Pronk;Op schaatsen door Noord-Holland en Utrecht - Nico Buijze en Wiebe Blauw;100 jaar Winter %u2013 Ron Couwenhoven en Huub Snoep;Exemplaren Algemeen Handelsblad en Nieuws van de Dag uit 1917;Met dank aan: Historische Vereniging Amstelveen, Historische Vereniging Hilversum, Wiebe Blauw en Jos Pronk.Reactie op de rechte voetstapelierbij een reactie op het artikel van Harry Karssies in Kouwe Drukte 74 over zijn krulschaatsen met een rechte voetstapel. Ook ik heb zo%u2019n paar, al hebben ze niet de specifieke kenmerken zoals Harry beschreef.BijzonderhedenDe krul wordt bij mijn schaatsen vrij snel ingezet ten opzichte van de voorzijde van het houtje. Er is geen halsversiering in de vorm van een half maantje en het houtje loopt aan de voorzijde niet schuin af.Mijn paar heeft een grote, breed uitgesmede krul, welke aan het uiteinde in de vorm van een flauwe driehoek is omgeslagen.Duurzaam detailDe schenkel is ooit gebroken en gerepareerd. Voor sommigen mogelijk storend, maar de wijze waarop dit gedaan is - geklonken door een smid - maakt de schaats voor mij juist meer bijzonder: de schaats vertelt een verhaal. Bovendien geeft het de tijdsgeest aan. Tegenwoordig leven wij in een wegwerpmaatschappij, dat was destijds niet aan de orde: ging iets kapot, dan werd het gerepareerd.Alle SterkH