Page 22 - Demo
P. 22


                                    22 Kouwe Drukteom 11 uur maar in de stukjes uit de krant heeft men het over 1 uur. Dat betekent 50 km in 4%u00bd uur en dat ligt meer voor de hand dan 6%u00bd uur. In caf%u00e9 Halfweg %u2019t Kalfje wordt het gezelschap opgewacht door wethouder Pool van Nieuwer Amstel die hen complimenteert. Bovendien overhandigde hij de leider en organisator, de heer Willy Sutherland, een eere-insigne van IJsvereeniging %u2019t Kalfje. Goed mogelijk dat het een zelfde soort insigne geweest is zoals hierbij afgebeeld. afb. 5De IJsvereeniging %u2018t Kalfje heeft bestaan van 1901 tot en met 1922. De deelnemers die de tocht tot een goed einde brengen, ontvangen een zwaar vergulde medaille. afb. 6RouteDe tocht begint op de Amstel en bij Ouderkerk gaat men de Angstel op om zo via Abcoude en Baambrugge naar Nieuwersluis te schaatsen. De laatste 1,5 km gaat via de Nieuwe Weteringnaar de Vecht, die kruist dan eerst nog het Amsterdam-Rijnkanaal, maar in 1917 heet dat nog Merwedekanaal1. Schaatsend deze kruising nemen zal tegenwoordig niet meer haalbaar zijn, maar in 1917 blijkt dat dus wel mogelijk. Op de ijskaart uit 1910 is goed te achterhalen hoe men is gereden. De totale lengte van de tocht enkele reis is 25 km. Andere tochten op en rond dit trajectNieuwersluis was in 1914 al eens vertrekpunt geweest van een bondstocht naar Abcoude van de Stichtsche IJsbond om daar leden van Y.H.N. te ontmoeten. Op 4 februari 1917 vertrokken leden van de Stichtsche IJsbond vanuit Nieuwersluis over de Angstel richting Amsterdam en Haarlem voor een tocht. Op donderdag 1 februari 1917 was er een militaire tocht vanuit Leerdam welke via Nieuwersluis en Abcoude naar Amsterdam ging. De deelnemers reden de volgende dag dezelfde tocht in tegenovergestelde richting na de nacht te hebben doorgebracht in het Paleis van Volksvlijt. 1 Het Merwedekanaal is pas in 1952 AmsterdamRijnkanaal geworden dat vervolgens tussen 1965 en 1981 is verbreed en verdiept.
                                
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26