Page 27 - Demo
P. 27


                                    Kouwe Drukte 27een paar kunstschaatsen voor hard ijsidem voor zacht ijseen paar lange schaatsen voor hardrijden op ruw ijseen paar kortere schaatsen voor hardrijden op glad ijseen paar voor achteruitrijdeneen paar sneeuwschaatseneen paar rolschaatsen met twee wielen voor hardrijdenidem met drie wielen voor kunstrijdenidem met %u00e9%u00e9n wiel voor kunstrijdenOp dat laatste paar rolschaatsen, waarop hij pas in de zomer was gaan oefenen, gaf hij in oktober 1888 al een voorstelling in het Paleis voor Volksvlijt in Amsterdam.De winter bracht Paulsen door in Amerika. Hier kwamen zijn kortere schaatsen ongetwijfeld goed van pas, alhoewel hij nog altijd weigerde om wedstrijden op baantjes van minder dan 1/6 mijl (268 meter) te rijden. Het jaar daarop had hij zich zelfs semipermanent gevestigd in Minneapolis. Maar al voordat hij een 10-mijlswedstrijd tegen McGormick verloor, begon zijn reputatie als hardrijder ook hier flink te slinken.In 1892 - terug in Noorwegen - werd de 36-jarigeopgevoerd als pauzenummer bij serieuze races. Hij reed de halve mijl (804,5 meter, dus zeg maar twee volle ronden op een moderne wedstrijdbaan) achterwaarts met vliegende start in de destijds onvoorstelbaar snelle tijd van 1.27,2! %u2018We hopen dat onze lezers niet denken dat we liegen%u2019 voegde het belangrijkste Noorse sportblad eraan toe.Om bij gebrek aan ijs op de weg te kunnen trainen ontwierp hij een nieuw paar sneeuwschaatsen. Afb.6 Niet tevergeefs, want een goede conditie was onontbeerlijk in een wintercampagne met voorstellingen in Hamburg, Kopenhagen, Lund en Parijs. In februari 1893 sloot hij een serie optredens af in Le P%u00f4le Nord, de kunstijsbaan van de Franse hoofdstad, waar hij samen met zijn landgenoot Carl Aamann uitbundig werd toegejuicht. DrakenschaatsIn de nadagen van zijn loopbaan vond Paulsen het nog de moeite waard om voor dit soort gelegenheden honderden kronen te investeren in een nieuw paar kunstschaatsen. Bij Heide & Gustafson werd er in 1893 maanden gewerkt aan wat niet alleen %u2018het duurste, maar ook het mooiste en stevigste paar schaatsen ter wereld%u2019 werd genoemd. Een afbeelding van dit fraais kon er jammer genoeg niet van af bij Norsk Idr%u00e6tsblad. Dat geeft ruimte voor speculatie: was het laatste kunstje van ontwerper Paulsen misschien de eerste dragesk%u00f8ite? Afb.7 Volgens het Duitse tijdschrift Wassersport was de schenkel mooi verguld en werd het model %u2018Viking%u2019 genoemd. De drakenschaats is later in productie genomen door L.H. Hagen & Co. en was rond 1905 twee tot vijf Afb. 6 Sneeuwschaatsen van Axel Paulsen uit 1892. Fabricaat Zacharias Eriksen. Collectie Oslo Sk%u00f8ytemuseetAfb. 7 Drakenschaats van onbekende maker, vermoedelijk naar ontwerp van Axel PaulsenCollectie Oslo Sk%u00f8ytemuseet
                                
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31