G. Sonderman

 

Gerben Sonderman (geboren: Drachten, 29-12-1908; overleden: Hagertown (Maryland, USA), 20-10-1955)

Gerben Sonderman was de zoon van de directeur van de gasfabriek van drachten.

Deelnemer aan het EK van 1931 waar hij in de achterhoede eindigde. Hij was actief als langebaan schaatser van 1929 tot 1931.

Na zijn schaatsloopbaan werd hij opgeleid tot militair vlieger en werd testpiloot bij Fokker. In 1940 werd hij gemobiliseerd en werd hij gestationeerd bij Rotterdam. Hij haalde in mei 1940 drie Duitse vliegtuigen naar beneden. In de Tweede Wereldoorlog maakte hij zich nuttig in het verzet. Hij onderhield  o.a. de radioverbinding met de ordedienst en Bureau inlichtingen in Londen. Na de oorlog werd hij weer testpiloot bij Fokker en werd hij de persoonlijke piloot en vriend van Prins Bernhard. Hij verongelukte in de USA tijdens een demonstratievlucht met een Fokker S14.

In 1960 werd het nieuwe regeringsvliegtuig, een fokker F27, gedoopt tot de “Gerben Zonderman”.

Woonplaats: Drachten

Bovenkant van de pagina