Toertochten tijdens de Tweede Wereldoorlog

 

Het op 28 december 1940 opgerichte Hollands Merendistrict, een afdeling van de Zuid-Hollandsche IJsbond, ging direct actief aan de slag met de organisatie van tochten. Deze zouden tijdens de oorlogsjaren zowel in 1941 als in 1942 gereden worden. De afstanden varieerden van 35-100km.

De routekaart van de tocht van 12 januari 1941

 

Voorzijde rijkaart tocht 12 januari 1941
B.J.Hogenboom (burgemeester Ter Aar)

Vanaf 7 januari 1941konden door het Hollands Merendistrict tochten worden gemaakt met een gewone rijkaart. In totaal hebben op deze manier  tot en met 6 februari 350 à 375 personen door het merengebied geschaatst.

Op zondag 12 januari 1941 vond de eerste grote Merentocht van het Hollands Merendistrict plaats. In het Leidsch Dagblad van zaterdag 11 januari werd aangekondigd dat drie verschillende afstanden gereden konden worden.
1. Twee Merentocht, 35km
2. Drie Merentocht, 50km
3. Vier Merentocht, 85km (Dit werd 90km).
De medaille van deze drie tochten, het Merenkruisje, was er in de uitvoering brons (35km), verzilverd (50km) en verguld brons (100km).
Aan deze tocht hebben ongeveer 1300 personen deelgenomen.

 

 

Achterzijde rijkaart tocht 12 januari 1941
B.J.Hogenboom (burgemeester Ter Aar)

 

Op maandag 3 februari 1941werden wederom de Merentocht georganiseerd. Er waren ongeveer 200 deelnemers. Er was natte sneeuw en regen en veel wind, de tocht was dermate zwaar dat na afloop de afstanden werden opgewaardeerd.
De deelnemers konden uit de volgende afstanden kiezen.
1. Kleine tocht, 20km. De deelnemers kregen een speldje in plaats van een medaille.
2. Twee Merentocht, 40km
3. Drie Merentocht, 50km
4. Vier Merentocht, 90km
Deze laatste afstand werd door 9 personen uitgereden, waaronder B.J.Hogenboom (burgemeester van Ter Aar).
Voor hun buitengewone prestatie is hen een kroontje op het lint van hun 4-Merenkruis toegekend.
Het cijfer 5 op het lint van de hier afgebeelde medaille is vele jaren later aangebracht en geeft aan dat de Merentocht 5x is volbracht.

Op 5 februari 1941 vond nogmaals de Merentocht plaats maar de startplaats Leiden kwam te vervallen. In plaats daarvan kon ook in Alphen aan de Rijn gestart worden. Er waren ongeveer 300 deelnemers.
Het weer was fraai maar het ijs was slecht.

De routekaart van de tocht van 3 februari 1941

Medaille 1941 - 35km
voorzijde

Medaille 1941 - 50km
voorzijde

Medaille 1941 - 90km
voorzijde

Medaille 1941 - 90km
achterzijde

 

 

 

Op zaterdag 17 januari en zondag 18 januari 1942 werden er weer Merentochten georganiseerd door het  Hollands Merendistrict. Daaraan namen respectievelijk 1300 en 3500 schaatsers deel.

1. Kleine tocht, 20km. De deelnemers kregen een speldje in plaats van een medaille.
2. Twee Merentocht, 45km
3. Drie Merentocht, 55km
4. Vier Merentocht, 100km

 

Medaille 1942 - 45km
voorzijde

Medaille 1942 - 55km
voorzijde

Medaille 1942 - 100km
voorzijde

Medaille 1942 - 100km
achterzijde

 

 

 

 

Routekaart van de Merentocht op 17 en 18 januari 1942

Op 17 januari 1942 werd door de Z.H.IJ een Jubileum rondrit over 50 km georganiseerd. Deze was reeds in 1933 vastgesteld in verband met het 40 jarig bestaan van deze ijsbond. De tocht voerde over het Kager- en het Brasemermeer.

Medaille 1942 - 50km
Jubileumrit 17 januari
voorzijde

Medaille 1942 - 50km
Jubileumrit 17 januari
achterzijde

 

 

 

Deelnemerskaart Rondrit
17 januari 1942

 

Routekaart Merentocht
23 januari 1942

De naam van de Zuid-Hollandse IJsbond (ZHIJ) werd in 1942 veranderd in De Provinciale Vereniging tot bevordering van het Toerisme op de schaats. Deze vereniging organiseerde op vrijdag 23 januari Merentochten met een lengte van 40km en 80km vanuit Gouda (Elvenhoeven), via de Nieuwkoopse en Langeraarsche plassen. Tevens kon worden gestart in Uithoorn, Langeraar en Nieuwkoop.

Rijkaart Merentocht A.G.Boxman
23 januari 1942

 

Bovenkant van de pagina